torsdag, oktober 30, 2014

• 5
Prev Next

Gam(m)echange

Gamme.no går igjennom større endringer og vil få en helt...

Om en snau uke starter Stian Torland en langtur på...

Tonje Helene Blomseth er 20 år gammel, og har føyd...

Hva gjør du når en vilt fremmed ringer og spør...

Tore Sunde-Rasmussen er tilbake i Camp 3 på Annapurna etter...

Siste melding fra team Tore Sunde-Rasmussen forteller at planen var...

Ekspedisjonsarrangøren Hvitserk inviterer til en helaften i Nordmarka 27. mai...

Forrige søndag sto Paul Nicklen på scenen foran et begeistret...

Den erfarne 8000-meters-klatreren Tore Sunde-Rasmussen er på vei til Annapurna...

Det høres ut som noe barn vil sitte som klistret...

Polhaveventyret fikk en brå avslutning for Kristoffer Glestad og Lars...

Anette Kristiansen og Tommy Stavrum er kontorrotter med voldsomme ambisjoner....

National Geographic Live er en populær og inspirerende forelesningsserie, som...

I disse dager setter Lars Mangerud Flesland og Kristoffer Glestad...

Torsdag starter “verdens hardeste skirenn”, og 150 deltakere er  klare...

lørdag, 02 juni 2012 10:58

Oppsummering fra Denali

Skrevet av

Her kommer en oppsummering fra Rune og Arne i forbindelse med Denalituren.

Som det ble beskrevet i vårt siste blogginnlegg ble vi værfaste på Kahiltna glacier og det var på helt siste dagen før vi måtte bestille ny hjemreise at det klarnet opp og vi kom oss ut av fjellet. Det var kommet ca 60 cm nysnø og for at flyet skulle lande måtte vi som var tilstede på flyplassen dvs 10 stk tråkke ned nysnøen der hvor flyet snur. Dette for at flyet ikke skulle få problemer og krenge over på siden.

Det ble litt dårlig tid i byen Talkeetna så den etterlengtede dusjen måtte vente til vi kom til Anchorage. Luktet vel neppe blomster av oss i taxien på den 3 timer lange turen.
Nå har vi vært hjemme en uke, skjegg er fjernet og sprukne lepper, flassende nese er et tilbakelagt stadium. Tror faktisk det henger litt høydedoping i kroppen enda da det går lett under trening i motbakker her hjemme.

Vi har begge tatt av oss henholdsvis 5 og 8 kilo på turen noe som var overraskende da vi begge var ganske stabile på kiloene fra før. Kan være vi skulle hatt mer næring, men det er ikke lett å spise så mye i høyden og vi følte ikke underveis på turen at vi gikk tomme for energi heller.

Denali står for oss som et seriøst fjell med tanke på tid og distanse og de som bestiger det fortjener all honnør for det er et realt stykke arbeid. Distansen og høyden skal tilbakelegges uansett.

Man må regne med å tilbake legge ca 800-1000 høydemeter og nesten 5 km hver dag bortsett fra hviledagene eller når været setter en stopper. Dette er et fjell der man går alle høydemeterne 2 ganger grunnet mengde bagasje som må legges i depoter underveis. For oss ble det 6000 høydemeter med pulk og over 60 kilo i bagasje.

Det dreier seg veldig mye om tålmodighet. Både det å ta seg opp fjellet og det å bo så tett på hverandre i uker. Vi er godt drillet på akkurat dette da vi har utallige turer fra før og måneder i telt sammen. Irritasjon på turkollegaen var ikke noe problem for oss, men det er noe å tenke på før man reiser. Heldigvis er vi begge like trege før temperaturen har steget litt i teltet og rutinene begynner ellers å sitte ganske bra.

Det er veldig viktig å bytte på arbeidsoppgaver. Ta hensyn hvis den ene blir helt utkjørt noe som garantert vil inntreffe underveis. La den ene f.eks. komme seg inn i teltet og starte vannkokingen og rigge seg til, mens den andre gjør ferdig campen utvendig som å grave frem snø til koking, bygge le vegg for vind, sikre pulker og ski etc.

Det største irritasjonsmomentet vi opplevde var pulkene og at de får høyt tyngdepunkt og tipper. Det er greit så lenge det er forflyttninger oppover, men man skal ha med seg mye ned også og hvis du ikke har planlagt og testet litt på forhånd kan det fort bli et lite mareritt med denne pulken rullende bak og på siden av deg.

Fra Kahiltna Glacier Airport går det ned ca 200 høydemeter og jeg har lest at allerede her har turen strandet for enkelte! Frustrasjonen bryter ut over sledenes evne til å tippe eller å dunke deg i helene, så gjør litt forarbeid på dette så blir turen mye enklere.

Det er mange bresprekker på ruten, og selv så tidlig ute vi var og snøbroene regnes for bra dinglet en av oss med begge benene på vei ned fra fjellet, så minimum 2 i tauet med god forståelse for hvordan redde / sikre andre ved fall i bresprekker er et must. Senere i sesongen går man nattestid på de nedre delene av fjellet da er snø bruene tryggest.

Litt om mat:
Vi brukte Supernature-produkter og hadde på forhand laget måltider. Dette må prøves i god tid før en eventuell tur. Hvis det er vanskelig å spise denne type mat hjemme kan du glemme det på høye fjell så meget viktig, vær bevist på smak og mat før turen. Vi spiste som regel en solid frokost og underveis på dagsøktene gikk det kun i food bars og noe som heter ombar chocolate fra Supernature + vanlige rosinpakker. Vi spiste av dette så fort det var en pause og det holdt som regel frem til ny camp var etablert og middagen ble klar. Det ble ofte en kvelds mat porsjon også. Våres forslag er å ikke kjøpe sterk mat da dette krever mer av kroppen og det gjør tørsten bare enda mer forsterket. Kroppen har nok å jobbe med fra før.

Vi kjøpte ellers det vi trengte av mat på REI store i Anchorage. De har åpent 7 dager i uken og kun stengt på helligdager så et kjempefint tilbud. Det er også en butikk rett over gaten som heter AMH som også har en masse teknisk utstyr og her finner du det ikke REI har.
Drikke i løpet av en dags forflytning ble rundt 2,5 liter. Totalt i løpet av dagen ca 4 liter.

Ved Forflytning:
Bruk alltid solbriller og ha muligheten for å regulere varmen på hodet. Det kan bli veldig varmt i motbakkene og luen blir fort for varm så fin et plagg som ikke er for varmt som dekker nakken og ørene for solen. Dette kan bli viktigere en man har forestilt seg. Solen er utrolig intens og solbrenthet kan fort skape søvn problemer om natten.
Et team som gjorde summit forsøk kom tilbake med svært forfryste tær og noen fingre. De hadde gjort forsøket i sterk vind og med den kulden om morgenen før solen står opp på under-40* bør man tenke godt i gjennom hva man driver med. Jeg vil påstå at sko tøyet ikke sto i stil til de omgivelsene de var i og resultatet var forfrysninger som var så store at amputasjon ville nok bli et følgende faktum.

For å minske muligheten for slike skader prøvde vi å følge en regel om at vi alltid skal ha følelse i fingre og tær. Har du mistet følelsen i tærne eller fingre allerede før du skal begynne å gå må du gjøre noe med det. Det å være kald er greit nok, men få i gang sirkulasjonen og følelsen. Skal du gå en hel dag i kalde omgivelser om det er forflyttning eller summit dagen er sjansen for forfrysning utrolig stor hvis du har mistet følelsen.  Ikke glem det bort selv om det er spektakulære passasjer som skal forseres og andre ting som tar fokuset vekk fra helsa. Lag deg en sjekkliste i hodet og kjenn etter på kroppen hvordan den har det. Gi tilbakemelding til din tur kamerat om du føler deg varm, kald eller om alt er helt perfekt.    Denne informasjonen er viktig og vi bruker den når vi skal ta avgjørelsen om vi klarer noen timer til eller om det er tid for å sette camp.

Vi hadde for øvrig laget en egen design av randonee sko. Vi brukte 3 nummer for store sko og tilpasset ull kartanker i disse. Utenpå skoene brukte vi 40 Below som er et neoprene trekk. Vi hadde stort sett varme føtter på hele turen. Årsaken til denne modifikasjonen her på Denali var tidligere erfaringer fra høye fjell som hadde skapt frysnings problemer for oss når randonee utstyr skulle brukes.

Vi hadde alltid med oss i sekken dunjakken fra Mountain Hardwear, ansiktsmaske og ekstra vanter. Plutselig oppstår det sterk vind og det blir seriøse forhold. Det kan skille veldig hvordan været er på de forskjellige stedene da det er snakk om avstander og forskjellige vind passasjer på fjellet som Kahiltna pas, Denali pas, squerrel point, windy corner etc.

Vi hadde med oss ca 70 bambus pinner for merking av løype og bresprekker. Disse ble veldig nyttige for oss da vi ved flere anledninger måtte bruke disse som navigasjons pinner og vi merket sik sak ruter over bresprekk partier.  De ble også brukt av andre. Dette så vi når vi trakk oss ned av fjellet og møtte andre som var på vei opp, så vi lot mange stå igjen til andres fordel og navigasjon.

I teltet:
Vi bruker dampsperretrekk både i sko og sovepose og har veldig god erfaring med dette. Det er da så klart veldig viktig å tørke / lufte bena godt. Dette kan ofte bli etterfulgt med kommentarer fra en snerpete tur kamerat men det er da ikke noe å bry seg om. Dampsperretrekk i soveposen syntes vi ga en varmere pose da kroppsvarmen virker til å holde seg bedre, noe klamt, men med godt ull tøy blir det ikke mye merkbart. Vi hadde -40 og posen fra MH type Ghost SL, holt oss gode og varme hele veien.
Ser at våres valg av utstyrsmerke Mountain Hardwear er et anerkjent og vel brukt produkt på høye fjell. En viktig faktor når utstyret er noe man skal stole på.

En positiv overraskelse for oss var den varmen solen skaper i teltet på denne høyden. Hvis det var vind og -30 ute kunne vi ha behagelige +20 inne i teltet uten hjelp fra primus. Det å tørke soveposer som var ned rimet om morgenen var ingen problem.  Det fikk oss til å tenke på de som gjør pol ekspedisjoner på den mørke årstiden hvor de har ekstrem lav temperatur og mye fuktighet i telt uten mulighet for tørking ved hjelp av solen. Det må være et tøft stykke tur opplevelse som de færreste skjønner hva innebærer!

Man får utlevert en Human Waist bucket av rangerne som all fast avføring skal i. Spennende saker, men det funket veldig bra når man fikk ”treningen” på bruken. Posene som var av biologisk materiale ble kastet med det frosne innholdet i en bresprekk når ”fall” høyden i bøtta viste seg å bli for liten for neste manns bruk. Bøtta er ganske stor, men skapte mindre bry en forventet.

Vi er veldig nøye med å ta en sprit vask etter all slik håndtering for å hindre mageproblemer og det gikk fint på denne turen også.

Som på tidligere turer går det noen dager før kroppen venner seg til belastningene som så oftest dukker opp. Det kan være vonde punkter på kroppen etter en tyngende sekk, gnagsår på ymse steder, men kroppen tilpasser seg utrolig nok dette ganske raskt og det er vi klar over så vi bruker ikke mye resurser på å bekymre oss over dette.
For oss ble det ikke summit denne gangen, om vi kommer til å reise tilbake er uvisst. Vi følte ikke nederlaget var for stort siden vi grunnet sykdom egentlig hadde resignert og trakk oss ned med alt utstyret tidligere på turen, og vi føler vi tok den tøffeste avgjørelsen og vasset opp 1000 meter igjen i nysnø for å komme i posisjon til å gjøre et summit forsøk for andre gang, men da været ikke ga oss muligheten var det for oss trist, men god nok grunn til å trekke oss ut.

Som sikkerhet i tilfelle uhell hadde vi med oss en ”SPOT” nødpeilesender og denne brukte vi til å vise de hjemme hvor vi befant oss via Google Earth og til å sende et utvalgt antall personer en melding om at alt var ok. En grei ting da vi liker å tro at noen kanskje bryr seg!

Folkene i byen Talkeetna som det heter der hvor flytransporten går i fra var super trivelige og veldig service innstilte slik vi opplevde de. Ingen ting å utsette på dette. Vi fikk nok mer service siden vi var omtrent alene på flyplassen for å bli flydd inn til Denali national Park.

Hos fly selskapet Talkeetna Air Taxi hadde de det siste på den alltid voksende private huskelappen som pulker, bambus pinner og drivstoff.
Angående drivstoff brukte vi ca 13 flasker på 19 dager til fjells.

Litt artig å se at verden ikke er så stor når man er i dette miljøet for vi traff klatrere fra USA på flyplassen og på fjellet som vi hadde felles kjente med. De skulle gå andre ruter på nærliggende fjell som MT Foraker og MT Hunter.

Vi takker på det sterkeste Gamme.no med Aleksander Gamme i spissen og Maria Philippa Rossi som var villige til å følge oss på vår Denali tur og vi synes de har gjort en kjempe flott innsats med å blogge for oss. Det har vært tidvis dårlig med satellitt forhold for å ringe inn daglig informasjon, men med tålmodighet på begge sider av røret har det løst seg fint.

Vi ønsker også å takke Christian Eide i L'Atitude, Out of Norway Expeditions for hans entusiasme og hjelpsomhet for å gi oss sine bilder til å bruke i denne bloggen og meget nyttig informasjon når det gjaldt været og siste nytt i nyhetene hjemme fra.

Ikke minst en stor takk til våres samarbeidspartnere:
Utstyrprodusenten Mountain Hardwear,
Kosttilskuddet fra Supernature .
Fly og reise bestillinger fra selskapet Drømmereiser.no

Rune Gulliksen

• 5
Prev Next
Fjellpulken selesekk

Testet og anbefales: Fjellpulken selesekk.

Testet og anbefales: Norvis salver.

Testet og anbefales: Nikon D300/700.

Testet og anbefales: Kovea Booster + 1.

Testet og anbefales: Aluminiumskasseroller og termos fra Esbit.

Testet og anbefales – Northern Playground Ziplongs

Testet og anbefales: Leki Makalu vandrestaver.

Testet og anbefales: Camelback Stoaway

Testet og anbefales: Smartwool og Bridgedale sokker

Testet og anbefales - Janus sommerull.

180 X 650px

180x650demo

Tips oss!!

Ut på tur?
Tips oss!

Nyhetsbrev

Registrer deg her!
Meld deg på og motta ekspedisjonsnyheter

SWF file not found. Please check the path.